Sådan dyrker du din have! Oversat efter forespørgsel.

Her kan i diskutere den 5. udvidelsespakke til The Sims 2, som udkom den 1. Marts 2007!

Sådan dyrker du din have! Oversat efter forespørgsel.

Indlægaf Annbirtha » 19. mar 2007, 11:56

Her efter ønske har jeg oversat hvad der er skrevet om havebrug fra denne side:
http://www.sims2wiki.info/wiki.php?titl ... :Gardening

1.Hvor kan jeg købe mine haveting?
2.Hvordan planter jeg?
3.Hvorfor kan min Sim kun plante tomater?
4.Hvordan får jeg talentskilte I havebrug?
5.Hvilke forskellige planter kan plantes med de forskellige talentskilte?
6.Hvad gør jeg med de ting jeg har plantet?
7.Mine planter er brune og drypper, hvad betyder det?
8.Mine planter har fået lus, hvad gør jeg?
9.Hvornår skal jeg høste?
10.Hvordan laver jeg kompost?
11.Hvordan bruger man sprinklerne?
12.Hvad skal drivhuset gøre godt for?
13.Kan man sætte træer I drivhuset?
14.Hvordan får jeg fat I ønskebrønden?
15.Hvordan bliver jeg medlem af haveforeningen?
16.Hvilke ting spiller ind for at få en god havevurdering?
17.Hvilke goder er der at få I haveforeningen?
18.Kan man få flere ønskebrønde og besøg af haveforeningen?
19.Hvilke ting kan man ønske sig med brønden?
20.Kan man blive Plantesim af havebrug?

1.Hvor kan jeg købe mine haveting?
• Byggemode – havecenter- have
• Alle ting til dyrkning af din have befinder sig her

2.Hvordan planter jeg?
• Anlæg et jordlod, klik og træk som du ville gøre når du lægger en flise, men med jordloddet kan du samle det op og flytte det som du gør med et object ved at tage fat I det med hånden.
• Når du vil plante vælger du en Sim og klikker på jordloddet, nu kan du vælge om du vil gøde enten fra pose eller fra kompost, eller blot plante. Det er bedre at gøde først før du planter, og gødning fra kompost er bedre end fra pose.

3.Hvorfor kan min Sim kun plante tomater?
• Sims får talentskilte når de arbejder i haven, jo længere tid de bruger der des flere forskellige typer planter kan de dyrke.

4.Hvordan får jeg talentskilte I havebrug?
• Du opnår talentskilte når du arbejder I haven. Pas dine planter godt og din Sim optjener skills, og til sidst får de et taltentskilt, først bronze så sølv og til sidst et i guld, det sidste i guld gør dem i stand til at tale til planterne og gør det muligt at passe planterne mere effektivt.

5.Hvilke forskellige planter kan plantes med de forskellige talentskilte?
• Ingen skilt: tomater
• Bronze: Jordbær og agurk
• Sølv: Stangbønner, peber og aubergine
• Guld: Snakke med sine planter. Plantesims har automatisk guldskilt i havebrug så de er perfekte havesimmere.

6.Hvad gør jeg med de ting jeg har plantet?
• Sørg for at de er vandet (vand kun når muligheden for “vand mange” eller få dine sprinklere til at vande dem for dig), plej dem så snart de behøver det og hold utøj væk.
• Efter nogle få simdage, dette varierer lidt alt efter hvilken type du har plantet, kan du høste dine frugter og grøntsager. Disse frugter og grønsager kan variere i kvalitet alt efter hvordan du har passet dem. Du kan enten vælge at sælge din høst direkte efter høsten (pengene går direkte i din sims lomme) eller vælge at ”høste” frugten, den går så i din inventarliste. Du kan så igen vælge at fylde køleskabet op eller fylde din frugtpresser.
• Har du køleskabet fyldt med frugter vil disse automatisk blive brugt når din sim laver mad, disse retter mætter hurtigere end den normale mad.

7.Mine planter er brune og drypper, hvad betyder det?
• Du har simpelthen overvandet dine planter. Lad dem tørre ud en smule og vand kun når muligheden for ”vand mange” kommer frem.

8.Mine planter har fået lus, hvad gør jeg?
• Du kan placere mariehøne huset nær dine planter, de er ikke 100% effektive men de hjælper en del. Du kan også sprøjte for utøj for at dræbe lusene, men det skader kvaliteten at dine frugter. Sprøjt kun hvis du absolut behøver det.

9.Hvornår skal jeg høste?
• Du kan høste dine frugter og grøntsager når du ser muligheden “høst” når du klikker på en plante.
• Vær sikker på at høste de bedste produkter når du ser en grøn smilene smiley der siger at planten trives, enten med ingen pil (kvaliteten er stabil) eller pil op (kvaliteten stiger).
• Pas på ikke at sætte for mange ting i kø ad gangen, det tager lidt tid at høste en plante, imellem tiden kan de andre planter have mistet deres grønne smiley.
• Hvis dine planter behøver et lille skub opad i kvalitet før de kan høstes, så tal med dem eller hvis de ikke har fået vand sådan lige for nylig kan du overvande den en smule (den vil blive brun og dryppe) men det vil få planten til at stige i kvalitet så du kan nå at høste den.

10.Hvordan laver jeg kompost?
Affald kan placeres i kompostbeholderen, dette er den bedste måde at gøde dine plnater på. Du kan kompostere følgende:
• Aviser
• Affald fra affaldskværnen, du skal så bede sin sim om at tage skrald ud, annullere det igen så din sim smider affaldet på gulvet og herefter kan du vælge at putte det i kompostbeholderen.
• Affald fra væltede skraldespande
• Ødelage møbler fra dine kæledyrs ømme gummer
• Dine panter, hvis du vælger ”kompost” fra menuen når du klikker på planten
• Efterårsblade der er faldet af dine træer, Få din sim til at samle bladene sammen i stakke, eller du kan klikke på kompostbeholderen og vælge at putte alle stakkene i du har samlet på en gang.
• Klik ikke på muligheden ”kompost” på dine planter, denne mulighed putter planten i kompostbeholderen, med mindre det er det du ønsker. Mulighed for at komme kompostgødning på sine planter har man kun på det tomme jordlod.

11.Hvordan bruger man sprinklerne?
• Sprinklere virker automatisk og skal ikke tændes for.
• Når din sim har fået guld i havebrug er det nok værd at overveje om du skal bruge sprinklere, håndvanding forøger nemlig kvaliteten af dine frugter, hvis du ikke har så mange skills i havebrug så lad sprinklerne gøre arbejdet, da du så nemt selv kan komme til at overvande dem.
• Sprinklere kan gå I stykker og overvande dine planter og sætte roomscooren ned. Hold øje med ødelagte sprinklere.

12.Hvad skal drivhuset gøre godt for?
• Drivhuset beskytter dine planter fra de udendørs elementer og gør det muligt at passé din have hele året rundt, selvom træer vil gå I vinterhi selvom de er placeret I drivhuset.

13.Kan man sætte træer I drivhuset?
• Ja! Nogle har fortalt at man nok skal placere træerne først før drivhuset.

14.Hvordan får jeg fat I ønskebrønden?
• Ønskebrønden er en belønnings genstand – man får den for en høj score hos Haveklubben.
• Brønden bliver automatisk sat på din grund efter besøget, hvis der ikke er plads til den går den i din inventar.

15.Hvordan bliver jeg medlem af haveforeningen?
• Klik på telefonen vælg service og haveforening, når et medlem så dukker op på din grund skal du klikke på medlemmet og vælge “mere” I menuen og “bed om havevurdering”.
• Består du besøget med høj havescore bliver du medlem af foreningen.
• Er du blevet medlem gælder medlemskabet kun for den pågældende Sim og ikke for hele husholdningen.

16.Hvilke ting spiller ind for at få en god havevurdering?

God:
• Høj kvalitet at planter og træer
• Jordlodder der er gødet og komposteret – komposteret er bedst.
• Kompostbeholdere – bedst med kompost i
• Mariehønse huse
• Koplanter – bedst uden kagen i munden
• Dyre planter, skulpturer og springvand og havelamper

Dårlig:

• Døde planter
• Planter der mangler vand
• Planter med utøj
• Ukrudt
• Gamle aviser
• Skrald
• Flamingo og havenisser, de er billigt stads

17.Hvilke goder er der at få I haveforeningen?
• Nedsatte priser når du køber haveting (25% af drivhusbyggeri, mariehønse huse, springlers, frø og gødning).
• Simoleons – beløbet vil være 1.5 x din pointscore (som jeg altså ikke har oversat)
• Ønskebrønd – hvis din score ved besøget er mere end 700

18.Kan man få flere ønskebrønde og besøg af haveforeningen?
• Du kan blive vurderet så mange gange du ønsker, og du kan få flere ønskebrønde
• Hver brønd kan bruges 5 gange
• Hvis du ved et nyt besøg for en dårlig anmeldelse hvor du sidst fik et godt, går dit medlemskab i stykker og du må starte forfra.

19.Hvilke ting kan man ønske sig med brønden?
• Ønsk dig venner: 3 tilfældige sims dukker op, de vil have en relation til den der ønsker på 55 i daglig.
• Ønsk dig penge: En pose med simoleoner kommer fra himlen med 1000 simoleoner til dig.
• Ønsk dig kærlighed: En sim med daglig relation på 75 falder ned fra himlen og kysser din sim, pas på hvis din sim i forvejen er i et partnerskab med en anden Sim, ellers får din Sim store problemer.
• Drik: Har ingen effekt, effekten er den samme som at drikke fra en vask.
• Husk at dine ønsker kan gå i modsat retning hvis dit humør er dårligt.

20.Kan man blive Plantesim af havebrug?
• Først skal den voksne eller ældre sim have sprøjtet 10 gange med ukrudtsmidler på den samme grund,- efter det vil der være 10% change for at din sim bliver Plantesim.

Det var så det jeg havde oversat og det er det meste af det der står i linket.
Hvodan de forskellige frugter virker har Wholle lavet et fint indlæg om her:
http://www.sims2you.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=2276

Brihers tilføjelse til pkt 10. Hvordan laver jeg kompost?
Det står ikke i originalen, men det virker....
Du skal bede din sim tømme tumlingens potte, annullere det igen så din sim smider "posen" på gulvet og herefter kan du vælge at putte det i kompostbeholderen.
Jeg kan også kompostere direkte fra affaldskværnen - uden at bede dem tømme den først.
Brugeravatar
Annbirtha
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Ålborg

Tilbage til The Sims 2: Seasons