Regler om brugen af Sims

Her kan i stille spørgsmål eller komme med tips til computere, hjemmesider, forummer osv. altså ting som ikke er direkte relateret til spillet.

Regler om brugen af Sims

Indlægaf pernille » 31. jul 2007, 08:55

Der er nogen der kontaktet mig for at samarbejde om at lave en musikvideo, men så er det at man løber ind i rettigheder, love og paragraffer, for denne her bliver for real, og så må man da vist ikke klippe noget Sims ind, eller hvad? Hvem skal man egentlig kontakte for at finde ud af det? Skulle jo nødig ende med at vi får drag over nakken :lol:
Brugeravatar
pernille
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Geografisk sted: Glamsbjerg

Indlægaf Chrik » 31. jul 2007, 09:10

Måske er der noget her..

Læs dette:

Den danske lov om ophavsret er det retlige grundlag for beskyttelse og benyttelse af ophavsretligt beskyttede værker, herunder musik og film. Den, som har frembragt et værk, har ophavsret til værket (§ 1).

Enerettten.

Ophavsretten medfører eneret til at råde over værket, dels ved at fremstille eksemplarer af det (kopiering), og dels ved at gøre det tilgængeligt for almenheden. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når eksempelvis eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning, udlån eller vises eller fremføres offentligt (§ 2).

Da der er tale om en eneret, skal andre have tilladelse fra rettighedshaveren for at kunne disponere over værket eller et eksemplar heraf. Den, der har fået tilladelse, kan således alene disponere i det omfang og på den måde, tilladelsen giver adgang til.

Begrænsninger i eneretten.

Der gælder ifølge loven indskrænkninger i rettighedshaverens eneret.
Det er eksempelvis tilladt at fremstille enkelte eksemplarer i digital form af et musikværk eller et filmværk, når det udelukkende sker til personligt brug for fremstilleren eller dennes husstand (§ 12). Der skal således hverken indhentes tilladelse eller betales for denne brug.

Endvidere må et originalt og lovligt eksemplar af et værk spredes videre, når eksemplaret med rettighedshaverens samtykke er solgt eller på anden måde overdraget til andre indenfor det europæiske økonomiske samarbejdsområde (EØS-samarbejdet, altså EU-landene og Norge, Schweiz og Lichenstein) (§ 19).

Dette medfører, at en sådan musik-CD eller DVD-film lovligt udgivet og solgt i Tyskland eller England kan importeres til og videresælges i Danmark. Såfremt et sådan eksemplar imidlertid er udgivet og solgt i et land udenfor EØS-samarbejdet, eksempelvis USA eller Østen, må det pågældende eksemplar ikke importeres til Danmark med henblik på erhvervsmæssig brug i Danmark.Endvidere kræves tilladelse fra rettighedshaveren, såfremt køberen ønsker at udleje et sådan eksemplar, uanset om det er købt indenfor eller udenfor EØS (§ 19). Herudover kræves tilladelse, såfremt køberen ønsker at udlåne et eksemplar af et filmværk.

Producentrettigheder.

Tilsvarende enerettigheder og begrænsninger som ovenfor anført gælder for producenter af film og musik (§§ 66 og 67).

Kopispærringer, elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning m.m.

Ophavsretslovens kapitel 6 a omhandler tekniske foranstaltninger mm

Med udtrykket "tekniske foranstaltninger" menes der generelt kopispærring af eksempelvis musik-CD og DVD-film og adgangskontrollerende indretninger på internettet.

Hermed forbydes det at omgå disse tekniske foranstaltninger, ligesom det forbydes at fremstille og omsætte midler til omgåelse af de tekniske foranstaltninger.

I praksis betyder det, at det ulovligt at fjerne fx en kopispærring på en musik-CD eller DVD-film. Dette gælder også, selvom det alene sker for at lave en kopi til personligt brug. En kopispærring gør altså kopiering også til personlig brug ulovlig.

Det betyder også, at det er forbudt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning eller i øvrigt i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der kan bruges til omgåelse af de nævnte tekniske foranstaltninger.

Tillige personer, der tilbyder hjælp til omgåelse af fx kopispærringer eller markedsfører sådanne produkter, hvis hovedformål er at omgå kopispærringer, kan således blive straffet efter de nye regler.

Endvidere forbydes det at fjerne oplysninger om elektronisk rettighedsforvaltning, f x oplysning om, hvem der har rettighederne til et værk.

Det er herefter ikke tilladt at fjerne oplysninger, der bruges af rettighedshaveren til at forvalte sine rettigheder.

Sanktioner

De, der ikke overholder ophavsretslovens bestemmelser og dermed ikke sikrer sig tilladelse, kan idømmes straf (§ 76) i form af bøde eller fængsel indtil 1 år, og blive mødt med krav om betaling af vederlag og erstatning samt godtgørelse (§ 83). Endvidere kan man blive dømt til, at de ulovlige kopier skal tilintetgøres (§ 84).

Hertil kommer, at gennemførelse af retssag, hvorved man bliver dømt til eksempelvis at betale vederlag og erstatning, kan medføre betaling af sagens omkostninger udover honorar til egen advokat.

Så hvis der er noget der er imod denne liste bryder du regler osv :)

Men man må godt lave videoer fra sims og klippe dem ind i sin egne film.
Senest rettet af Chrik 1. aug 2007, 10:40, rettet i alt 1 gang.
Chrik is back! (Oh no!)
Brugeravatar
Chrik
Karriere-sim
Karriere-sim

Indlægaf Briher » 31. jul 2007, 15:50

Sikke da en udfordring, du har fået tilbudt, Pernille. :2thumbsup:
Men dine film er jo også super....
Hilsen Briher
Briher
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Chrik » 31. jul 2007, 15:56

Er det sådan noget berømt, superstar, halløj eller er det bare til youtube? :lol:
Chrik is back! (Oh no!)
Brugeravatar
Chrik
Karriere-sim
Karriere-sim

Indlægaf Mona Solstråle » 31. jul 2007, 17:46

Hej Pernille!

Jeg kan ikke svare dig angående det juridiske :( , men jeg får bare lyst til at sige: Sikke en anderkendelse af din film! Tillykke! :D
Hilsen Mona Solstråle

Stadig ikke for gammel til at lege (med Sims)

Billede

http://www.thesims3.com/mypage/MonaSolstraale
Brugeravatar
Mona Solstråle
Karriere-sim
Karriere-sim

Geografisk sted: København

Indlægaf Nephisariah » 31. jul 2007, 23:22

Mona Solstråle skrev:Hej Pernille!

Jeg kan ikke svare dig angående det juridiske :( , men jeg får bare lyst til at sige: Sikke en anderkendelse af din film! Tillykke! :D

Jeg tier og samtykker...... Et stort Tillykke med anerkendelsen
KnazZZ
Billede
Brugeravatar
Nephisariah
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Randers

Indlægaf pernille » 2. aug 2007, 08:43

Ja det er noget af et skulderklap. Det bliver rigtig spændende :D
Chrik, nej det er den ægte vare. De har en cd på gaden :)
Det med rettigheder på musik kender jeg godt til. Det jeg mente, var rettigheder på spillet... om det er ulovligt at bruge figurerne til officielt brug, eller om det bare er det samme som på hobbyplan?
Brugeravatar
pernille
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Indlægaf Mona Solstråle » 2. aug 2007, 10:26

Har du spurgt på EA's officielle side?
Hilsen Mona Solstråle

Stadig ikke for gammel til at lege (med Sims)

Billede

http://www.thesims3.com/mypage/MonaSolstraale
Brugeravatar
Mona Solstråle
Karriere-sim
Karriere-sim

Geografisk sted: København

Indlægaf Chrik » 2. aug 2007, 11:08

Hvad hedder de?
Chrik is back! (Oh no!)
Brugeravatar
Chrik
Karriere-sim
Karriere-sim

Indlægaf Pusserpien » 3. aug 2007, 11:31

Chrik skrev:Hvad hedder de?

Chrik der er helt sikkert en grund til Pernille ikke har opgivet hvem den/de pågældende er :wink: Nok fordi hun har tavshedspligt indtil projektet er færdigt og på gaden...mon ikke :roll:
Simsfreak så det batter

Billede
Brugeravatar
Pusserpien
Redaktør
Redaktør

Geografisk sted: Hjørring

Re: Regler om brugen af Sims

Indlægaf Pusserpien » 3. aug 2007, 11:35

pernille skrev:Der er nogen der kontaktet mig for at samarbejde om at lave en musikvideo, men så er det at man løber ind i rettigheder, love og paragraffer, for denne her bliver for real, og så må man da vist ikke klippe noget Sims ind, eller hvad? Hvem skal man egentlig kontakte for at finde ud af det? Skulle jo nødig ende med at vi får drag over nakken :lol:

Umiddelbart vil jeg tro det er EA du skal have fat i vedr. brug af Sims :?
Simsfreak så det batter

Billede
Brugeravatar
Pusserpien
Redaktør
Redaktør

Indlægaf Frillen » 3. aug 2007, 12:04

Som Pusserpien skriver, så bør du nok sende EA.dk en mail, hvor du forklarer hvad projektet går ud på for at være på den sikre side :wink:

Dog virker det latterligt hvis EA satte sig imod eftersom at de har indbygget muligheden for at optage video i spillet, desuden hvem ville også modsætte sig gratis reklame :lol:
NB: Alle Sims2You downloads fungerer 112% sammen med andesteg og risengrød
Min EA Sims2-side: http://thesims2.ea.com/mysimpage/mysimp ... _id=126444

Billede
Brugeravatar
Frillen
Administrator
Administrator

Indlægaf pernille » 4. aug 2007, 10:03

Frillen skrev: Dog virker det latterligt hvis EA satte sig imod eftersom at de har indbygget muligheden for at optage video i spillet, desuden hvem ville også modsætte sig gratis reklame :lol:

Ja, ikke :lol: Tak, jeg vil prøve at finde ud af det på den officielle... den havde jeg ikke lige tænkt over :oops: :lol: det hænder jo af og til, at jeg overser nogle rimeligt relative løsninger på mine spørgsmål :lol:
Som Pusserpigen siger, kan jeg desværre ikke fortælle så meget.
Brugeravatar
pernille
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Indlægaf Jola » 4. aug 2007, 17:58

Håber at du gerne må! Det ville da være super-sejt :wink:
Hilsen mig :D

Jeg hedder Josephine.. Hvis I lige ville vide det ;)
Brugeravatar
Jola
Sim med visioner
Sim med visioner

Geografisk sted: Ringsted...

Indlægaf Siri » 5. aug 2007, 18:50

Jola skrev:Håber at du gerne må! Det ville da være super-sejt :wink:

ja det ville :D
Siri :mrgreen:
Brugeravatar
Siri
Orakel sim