Nyt grafikkort

Her kan i stille spørgsmål eller komme med tips til computere, hjemmesider, forummer osv. altså ting som ikke er direkte relateret til spillet.

Nyt grafikkort

Indlægaf Briher » 19. jun 2007, 18:45

For efterhånden længe siden - d. 20/5 for at være eksakt - brød min computer sammen. Vi havde grafikkortet mistænkt for at være stået af, så maskinen blev sendt til reparation. 2 uger senere fik vi så diagnosen - grafikkortet var stået af og skulle udskiftes. (ja det vidste vi jo godt :wink: )
Værkstedet ville kun sætte originale dele i, så efter aftale skulle de sætte at af samme slags i - ATI Radeon 9600 XT, som jeg har været tilfreds med.

Endelig 11/6 kom computeren hjem igen med et nyt grafikkort i.
Da så Sims blev startet op, kunne jeg godt se at der var noget galt. Alle teksturdetaljerne kunne slet ikke vises, selvom indstillingerne var sat til høj. Ingen 3d effekter på tøjet ... Underligt ... for det skulle jo være et grafikkort af samme slags som det gamle.

Det blev undersøgt nærmere ... NVIDIA Geforce FX 5500 :shock: - altså ikke magen til det gamle.
Ind og klage - det grafikkort var simpelthen ikke godt nok.

De undersøgte det så i butikken og det vidste sig så at de på værkstedet havde sat et billigere - og dårligere - grafikkort i selvom vi havde betalt 1900 kr for det gode grafikkort + 700 kr for reparationen .... de havde nok ikke regnet med at vi ville opdage det :evil:

Nu har de i butikken tilbudt at jeg frit kan vælge et nyt grafikkort - ATI Radeon 9600 XT har de ikke mere.

Er der nogen anbefalinger ?
Hvad har i på computeren ? er i tilfredse med det ?
3d-effekter på tøjet er et must.

I spillets Readme står følgende som understøttede, men erfaringen viser at ikke alle er lige gode ...
ATI Radeon(TM)-serien (8500 eller bedre)
8500, All-In-Wonder 8500
9000, 9200, 9500, 9600 ( :D ), 9700, 9800
X300, X600, x700, X800, x850

NVIDIA(R) Quadro(TM)-serien
Quadro, Quadro2, Quadro4

NVIDIA GeForce-serien (GeForce2 GTS eller bedre)
GeForce 2, 2 GTS
GeForce 3, 3 Ti
GeForce 4, 4 Ti, 4200, 4600, 4800, MX 420, 440, 460
GeForce FX 5200, 5500 ( :evil: ), 5600, 5700, 5800, 5900, 5950
GeForce PCX 5300, 5900
GeForce 6200, 6600, 6800
Hilsen Briher
Briher
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Stento » 19. jun 2007, 23:26

Altså bare lige for at slå det helt fast: FX5500 koster 379 kr. og er outdated for lang tid siden - så for at sige tingene helt direkte: Det er ikke noget, man 'kommer til' at sætte i pc'en.
Jeg selv kører med et Inno3D kort med en nVidia GeForce FX 7950 GT processor i - og det kører forrygende godt! Jeg har prøvet en del grafikkort i tidens løb - det her virker bare uden problemer!
Kortet koster cirka 1.568 kr., så det burde du snildt kunne få for pengene - og lidt skal du vel så også have tilbage!
Held og lykke!
Mange hilsner
Stento
Brugeravatar
Stento
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Geografisk sted: Denmark

Indlægaf Mona Solstråle » 20. jun 2007, 09:14

Stento skrev:Altså bare lige for at slå det helt fast: FX5500 koster 379 kr. og er outdated for lang tid siden - så for at sige tingene helt direkte: Det er ikke noget, man 'kommer til' at sætte i pc'en.

Hej Briher!

Det er da simpelthen for strængt og det lyder ikke som en forhandler du fremover kan have tillid til.:shock:
Jeg har selv en del problemmer, med en computer der hakker og går ud midt i spillene.... sikkert pga. min hang til downloads. :roll: Mit grafikkort er nVIDIA GeForce 7600 GT og skulle vist være ganske godt, men problemet er når RAM og bundkortet ikke kan følge med.
Hvor finder man en forhandler, der ikke pr automatik betragter en, som man er småt begavet, fordi man er kvinde og i den ældre årgang. :?
Jeg har en mistanke om at det ofte bunder i, at ekspedienten ikke selv aner hvad han taler om og derfor slynger om sig med begreber, så man bliver helt rundtosset :evil: (Jeg mener hellere få kunden til at fremstå, som en tumpe, en ekspedienten selv)

Det skal du ikke finde dig i! :evil:
Hilsen Mona Solstråle

Stadig ikke for gammel til at lege (med Sims)

Billede

http://www.thesims3.com/mypage/MonaSolstraale
Brugeravatar
Mona Solstråle
Karriere-sim
Karriere-sim

Geografisk sted: København

Indlægaf Annbirtha » 20. jun 2007, 16:06

Det er fisme da godt nok skrapt hold da helt op, jeg er sørme glad for at husbond selv kan finde ud af sådan noget.
Hvilket kort du skal vælge kommer lidt an på om der er et AGP eller PCI slot i din computer.
Mulighederne er lidt for mange til at remse op før jeg ved (husbond ved) hvilket der er bedst til prisen.
Må kortet koste 1900 kr? :wink:
Hvilken butik var det :Hævn:
Jeg har selv et Geforce 7600 og det kører helt super for fuld skrue, men der er jo nyere kort på banen, der måske er værd at satse på, jeg har en AGP bus i min computer.
Brugeravatar
Annbirtha
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Ålborg

Indlægaf Briher » 20. jun 2007, 19:04

Grafikkortet er nu skiftet til et ATI Radeon x1650 Pro med 256mb ram.
Det er et ret nyt kort - Vista kompatibelt - hvis man nu skulle finde på at få Vista på engang.

Det er "storebroderen" til min søns nye grafikkort, som han bruger til World of Warcraft - og det er jo også et krævende spil, og WOW klarer kortet helt fint. Så mon ikke nummeret større kan benyttes til Sims.

Jeg kunne også have fået et x1950 512 mb ram, men min strømforsyning var i underkanten til det helt "store" grafikkort, så det ville kræve en opgradering af den også, hvis jeg skulle have det. :wink:

Det blev så x1650 Pro kortet - og 700 kr. retur. Kortet er afprøvet, og ser ud til at fungere helt fint. 3d-strukturerne ser fine ud. Første indtryk er at det er en forbedring i forhold til det gamle Radeon kort.

Computeren var indleveret hos Computercity hvor den er købt, men de har ikke selv foretaget den første udskiftning. Der havde de sendt den til et Fujitsu-Siemens autoriseret værksted. Udskiftningen i dag, har de foretaget selv.

Så endelig - efter 3 helt uden computeren - og 1½ uge med dårligt grafikkort - ser det ud til at jeg kan bruge den igen.

Var ved at få "abstinenser" :lol:
Hilsen Briher
Briher
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Nephisariah » 20. jun 2007, 19:43

Ja det er ikke altid man kan få reperationer udført inden for en bestemt tidsramme. Men godt at høre du er klar igen... :2thumbsup:

Jeg glæder mig til at se alt det nye, du nu kan få lavet og hører nogle god historier fra ddig nu når det hele virker igen :wink:

KnazZZ
Nephisariah :wink:
KnazZZ
Billede
Brugeravatar
Nephisariah
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Frillen » 26. jun 2007, 00:48

Jamen det var da godt at du fandt en løsning på det :D
Ja, det er farligt at indlevere en computer til reparation, man kan nemt blive snydt hvis man ikke passer på :lol:

Hvad man lige skal vælge af grafikkort kan være svært, men en tommelfinger-regel er at grafikkort som var hotte for 1 eller 2 år siden som regel kan købes forholdsvist billigt, og i mange tilfælde sparker de virkeligt røv i forhold til nye grafikkort i billigudgaver!
Det kan godt være at de ikke så højt et nummer eller helt så meget ram, men det kan man ikke altid regne med :wink:

F.eks. kan man få et Radeon X800 Pro/XL eller XT version til under 2000 kroner og jeg gav altså 3800 kr for sådan et grafikkort da det kom på markedet for lidt over 2 år siden, og jeg skal altså lige sige at hvis du skal have et nyere grafikkort som slår sådan et grafikkort, så ryger du nemt op i 3-5000 kr :wink:
Så det kan ofte betale sig at købe et lidt ældre men luksusgrafikkort, hvis man ikke er parat til at hive de store sedler frem når der skal investeres i grafikkort :D

Desværre er det ofte sådan at du kan købe 2 grafikkort med samme nr, men hvor slut-bogstaverne er forskellige og prisen kan være det dobbelte for det ene som for det andet :?
Hva pokker tænker man, der kan da ikke være så stor forskel ydelsen på 2 af de samme grafikkort, men jo det kan der, endda i en meget voldsom grad!
Grafikproducenterne ynder at lave kraftigt neddroslede versioner af deres nyeste grafikkort, prisen er da som regel også en del lavere, men ydelsen er ofte langt under det halve og endda langt under hvad ældre luksusgrafikkort kan yde - Så det kan altid betale sig at undersøge markedet meget nøje inden man køber - Hvis man da kan finde rundt i junglen :lol:
NB: Alle Sims2You downloads fungerer 112% sammen med andesteg og risengrød
Min EA Sims2-side: http://thesims2.ea.com/mysimpage/mysimp ... _id=126444

Billede
Brugeravatar
Frillen
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Hjørring

Indlægaf Siri » 26. jun 2007, 14:01

Jeg fatter ikke en dyt. Hvad er et grafik kort!!! Jeg forstår ikke hvorfor man skal have effekter på tøjet
Siri :mrgreen:
Brugeravatar
Siri
Orakel sim
Orakel sim

Geografisk sted: københavn, vanløse

Indlægaf Frillen » 26. jun 2007, 20:21

Siri her skrev:Jeg fatter ikke en dyt. Hvad er et grafik kort!!! Jeg forstår ikke hvorfor man skal have effekter på tøjet

Uden et grafikkort ville der ikke være noget at se på din skærm :lol:

Et grafikkort er en nødvendighed for at skabe det visuelle indtryk i et spil, jo bedre et grafikkort er, jo hurtigere og blødere kan animeret grafik vises på skærmen - Det vil altså sige at spillet bliver pænere at se på, jo bedre et grafikkort er :wink:

Lidt firkantet fortalt!
NB: Alle Sims2You downloads fungerer 112% sammen med andesteg og risengrød
Min EA Sims2-side: http://thesims2.ea.com/mysimpage/mysimp ... _id=126444

Billede
Brugeravatar
Frillen
Administrator
Administrator

Indlægaf Chrik » 26. jun 2007, 20:32

Egentlig er det bare et stykke grønt brintplade med en masse streger på.

(Står lige nu med mit grafikkort fra min anden computer i hånden)
Chrik is back! (Oh no!)
Brugeravatar
Chrik
Karriere-sim
Karriere-sim

Indlægaf Pusserpien » 27. jun 2007, 12:40

Chrik skrev:Egentlig er det bare et stykke grønt brintplade med en masse streger på.

(Står lige nu med mit grafikkort fra min anden computer i hånden)

Det håber jeg ikk det er :laughing4: det er forhåbentlig en Printplade :P
Simsfreak så det batter

Billede
Brugeravatar
Pusserpien
Redaktør
Redaktør

Indlægaf Siri » 27. jun 2007, 13:04

Tak frillen. Chrik også tak til dig :D :lol:
Siri :mrgreen:
Brugeravatar
Siri
Orakel sim
Orakel sim

Geografisk sted: københavn, vanløse

Indlægaf Whrester » 27. jun 2007, 20:45

Kan man egentlig ikke have 2 grafik-kort i én computer, eller er det RAM?

Jeg må indrømme at jeg ikke forstår en dyt af det der heller :lol:
Brugeravatar
Whrester
Frygtløs sim
Frygtløs sim

Geografisk sted: Brørup

Tilbage til Problemknusning - Tips & tricks