Relgion

Her kan du snakke om alt som ikke har relevans til sims2!
Det kan være løst og blandet, seriøst eller ikke, bare du husker at holde en god tone samt behandler andre som du selv ønsker at blive behandlet, nemligt godt!

Hvad tror du på?

Ateist
4
27%
Muslim ( shai eller sunni?)
0
Ingen stemmer
Jøde ( konseverati eller moderne?)
0
Ingen stemmer
Kristen ( protestantisme, ortodoks, katolisme?)
11
73%
En relgiøs bevægelse
0
Ingen stemmer
Buddisme
0
Ingen stemmer
Hinduisme
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer : 15

Relgion

Indlægaf Siri » 28. aug 2009, 16:37

hejsa folkens. Jeg tænkte bare på, hvor mange i det her forum er enlig troende, og hvad tror vi på? Jeg tror selv på gud ( jeg er lutheransk/protestant, kristen) og skal konfirmeres i Vor frue den 30 april.
Senest rettet af Siri 29. aug 2009, 14:02, rettet i alt 1 gang.
Siri :mrgreen:
Brugeravatar
Siri
Orakel sim
Orakel sim

Geografisk sted: københavn, vanløse

Re: Relgion

Indlægaf mette s » 28. aug 2009, 18:31

det er et interessant spørgsmål, du der bringer på banen Siri. Jeg er spændt på at se, hvor mange, der har lyst til og mod på at svare.
Jeg hører ikke til flokken, der tror på en gud eller en højere magt, men jeg er kultur-kristen, idet jeg er født og opvokset i et land, der baserer sin lovgivning og kultur på kristne værdier.
Derfor er der også rigtig mange ting, særligt i Det nye Testamente, som jeg er fuldstændig enig i. Jeg er overbevist om at næstekærlighed er et af de vigtigste begreber at huske på i hverdagen og jeg tror på, at der findes noget godt i alle mennesker. Osse dem, jeg ikke kan lide eller deler holdninger med.
Vi har alle lige stor berettigelse på denne jord og vi må bare sørge for at behandle hinanden og vores skønne planet ordenligt! :wink:

Nå ja, forresten, jeg kom til at tænke på, om mennesker, der bekender sig til det, du,sikkert nøjagtig ligesom jeg, kalder for en sekt, nu osse mener, at sekt er det rigtige ord at bruge om deres tro eller om de opfatter ordet som noget negativt?
Billede
mette s
Fremadrettet sim
Fremadrettet sim

Geografisk sted: Søborg

Indlægaf egon.weber » 29. aug 2009, 02:01

Jeg er opvokset af baptister, så blev først døbt i folkekirken da jeg var 45 år, og derfor døbt i egen helt fri vilje, jeg tvivler på et barn på 4 mdr. har den vilje. Jeg blev så ikke konfirmeret, men da mine skolevenner blev, holdt mine forældre en megafest, og da de andre var i kirke var jeg ved fotograf, billeder til minde om den dag. :D
Klaskerdanser en hilsen fra det nordfynske.
Egon
Billede
Brugeravatar
egon.weber
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Geografisk sted: Veflinge

Indlægaf Annbirtha » 29. aug 2009, 09:01

Jeg hører også til dem der ikke tror på en højere magt, men på at tingene arter sig efter hvordan vi mennesker opfører sig. Hvis man bare ville lade være med at blande Politik og Religion ville Religion være en dejlig ting, for så har man noget at tro på hvilket jeg mener nogen har behov for. Men når Politik bliver indblandet fører det kun krig og død med sig. :?
Brugeravatar
Annbirtha
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Ålborg

Indlægaf egon.weber » 29. aug 2009, 10:56

Annbirtha skrev:Jeg hører også til dem der ikke tror på en højere magt, men på at tingene arter sig efter hvordan vi mennesker opfører sig. Hvis man bare ville lade være med at blande Politik og Religion ville Religion være en dejlig ting, for så har man noget at tro på hvilket jeg mener nogen har behov for. Men når Politik bliver indblandet fører det kun krig og død med sig. :?

Deri er jeg helt enig med dig, man skal ikke blande ting sammen! :mrgreen:
Egon
Billede
Brugeravatar
egon.weber
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Indlægaf Siri » 29. aug 2009, 14:05

Nu hvor du siger det mette s, tror jeg enlig ikke nogen der vil opfatte sig selv som en sekt. Jeg har også lige tilføjet buddisme og hinduisme :D Da jeg ændrede stemmeboksen, forsvandt jeres stemmer også, det må i undskylde :oops:
Brugeravatar
Siri
Orakel sim
Orakel sim

Indlægaf mette s » 29. aug 2009, 15:01

Jamen så må vi jo bare stemme igen! :D
Jeg blev lidt fascineret af at Wholle osse fortalte lidt om sin "barnetro": mine forældre havde vidt forskellige holdninger, så jeg og mine to søskende er døbt. Min mor er ærke-grundtvigianer og min far var erklæret ateist. Da jeg som 14-15-årig ville melde mig ud af folkekirken samtidig med at mine klassekammerater gik til præst, fik jeg nej, fordi jeg endnu ikke var myndig. Det blev min far så rasende over at reglerne var sådan, at man ikke tog et ung menneske alvorligt, at han endelig fik gjort alvor af sin åregamle "trussel" og gik med mig op og meldte både sig selv og mig ud.
Eiiiijh, jeg syntes bare han var så sej!
Men selv tror jeg faktisk, at jeg havde tænkt meget dybt over tingene, da jeg meldte mig ud, og jeg var/er ikke i tvivl om, at der var mange af dem, der blev konfirmeret for traditionens og festens skyld, der egentlig aldrig fik forholdt sig til spørgsmålet for alvor, selvom det egentlig er det konfirmandundervisningen går ud på.
Mine søskende blev heller ikke konfirmeret, men den yngste af os valgte at gå til præst og besluttede sig først til allersidst. Og vores tilsammen 5 børn er ikke døbt, men var selvfølgelig blevet det med det hele, hvis de havde ønsket det.
Det er lidt sjovt at tænke på, at min søns far rent faktisk er født muslim, selvom han ikke er praktiserende. Men det betyder, for det første, at min søn egentlig osse er det, det bliver man automatisk, når faren er det, og fordi han ikke efterfølgende er kristent døbt, og for det andet, at jeg tydeligt har oplevet, hvordan den kultur og religion vi vokser op med som børn spiller ind, når vi oplever store begivenheder i livet, både de svære og de vidunderlige.
Da jeg sagde det til min søns far blev han nærmest helt ked af det, han er nemlig i sin tid flygtet fra et land, hvor han på sin egen krop har oplevet, hvordan man kan bruge religion og tradition til at undertrykke mennesker.
Men vi fik heldigvis talt om, at religionen også har givet ham gode ting og ikke mindst har og har haft enorm betydning for alle de mennesker, han holdt af og som han måtte forlade.
I mit arbejde har jeg mødt mennesker med alle mulige og umulige religiøse værdier. Jeg synes det er utrolig spændende. Jeg kan aldrig blive træt af at høre om det og diskutere det.
Der fik du nok den gamle til at lukke op for sluserne, hva´ Siri ! :2thumbsup:
Billede
mette s
Fremadrettet sim
Fremadrettet sim

Indlægaf Siri » 29. aug 2009, 17:46

Ja, det kan man godt sige. Jeg synes selv at relgion er et spændende fag, fordi man tror på så mange forskellige ting. Der er ikke så mange af mine venner der er ateister, de fleste er kristne. Jeg går på en kristen skole, så der er ikke nogle jøder, muslimer, eller andre forskellige slags troende i min klasse. Det kunne ellers være spændende. Jeg har en gang gået i klasse med en der er Jehovdas vidne, hvilket jeg synes er spændende at høre om. Jeg har også beskæftiget mig med Buddisme og Hinduisme i skolen, og det var også utrolig spændende :)
Brugeravatar
Siri
Orakel sim
Orakel sim

Indlægaf egon.weber » 30. aug 2009, 00:49

Min søster fik 3 børn, og der valgte den yngste så selv at ville konfirmeres, så det var en stor tur, han skulle jo lige døbes 2 uger før! :mrgreen:
Jeg har ikke fortrudt mit valg at lade mig døbe i den danske folkekirke, da det nok er den mest liberale af alle! :wink:
Religion er da et spændende område at interessere sig for, men desværre osse i mange lande forbundet med undertrykkelse og borgerkrig. :(
Egon
Billede
Brugeravatar
egon.weber
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Indlægaf mette s » 30. aug 2009, 10:38

Men Egon

Bliver man ikke også voksendøbt som baptist?
Det kommer bag på mig, at en kristen dåb åbenbart ikke er en kristen dåb lige meget i hvilket kristen forum den bliver foretaget?
Jeg ved jo godt, at man konverterer fra den ene kristne retning til den anden, men jeg troede ikke, at man så at sige skulle døbes på ny. :o
Billede
mette s
Fremadrettet sim
Fremadrettet sim

Indlægaf egon.weber » 31. aug 2009, 16:36

Jeg blev ikke døbt, som baby, p.gr.af at mine forældre var baptister, så dåben er helt mit eget valg! :D
Egon
Billede
Brugeravatar
egon.weber
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Indlægaf mette s » 31. aug 2009, 18:57

Jo, det forstår jeg godt. Og det synes jeg faktisk osse er det eneste rimelige. Jeg har altid tænkt at de uskyldige og svage er de højst skattede i den kristne tro, derfor virker det uforståeligt at man skulle have brug for at bekræfte sin tro pr stedfortræder, når man er en bette bebs på et par måneder, der kun vanskeligt kan have udrettet ondt overhovedet. Hvorfor ikke netop lade den enkelte vente til han/hun kan bestemme selv!

Men baptister, altså, bliver de ikke døbt i et stort bassin, når de har valgt at lade sig døbe? Altså ordet baptister betyder jo "døbte" eller "døbere", og gør en baptistdåb det ikke ud for en almindelig folkekirkelig dåb, hvis man skulle vælge at konvertere?

Jeg er jo bare nysgerrig, men hvis jeg bliver for teknisk, så bær over med mig :D
Billede
mette s
Fremadrettet sim
Fremadrettet sim

Indlægaf egon.weber » 4. sep 2009, 18:06

Baptister bliver døbt i et bassin, der er i deres kirke, jeg lod mig døbe i folkekirken, så fik lidt vand i håret. :mrgreen:
Rent begravelsesmæssigt, kan en baptist, kun mod egenbetaling blive begravet på en kirkegård, her i dk. :?
Egon
Billede
Brugeravatar
egon.weber
Opdagelses-sim
Opdagelses-sim

Indlægaf mette s » 6. sep 2009, 13:07

Ligesom alle andre, der ikke er medlem af folkekirken, ikke?
Jeg tror, det må ændre sig med tiden, allerede nu er man jo begyndt at åbne for, at man skal kunne blive begravet andre steder end på en folkekirke-kirkegård og det er osse på høje tid mener jeg. Begraves skal man jo som regel og så manglede det da bare, at man kan få lov at efterlade sine jordiske rester et sted, som man kan stå inde for.
Billede
mette s
Fremadrettet sim
Fremadrettet sim

Indlægaf Nephisariah » 10. sep 2009, 21:27

Af barnetro var jeg som mange danskere medlem af folkekirken (både døbt og konfirmeret). Da jeg var 16 år kom der i midlertid 2 missionærer fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helligetil mine forældres dør, jeg fortalte min mor at jeg gerne ville tale med dem. Men hun hørte mig ikke..... Jeg gik i 2-3 uger, hvor jeg overvejede, hvordan jeg skulle få kontakt til dem, jeg overvejede om jeg skulle gå op og tale med mine forældres bagbo, da jeg vidste de tilhørte samme kirke, men jeg var for nervøs.... En aften modtog vi så en invitation ligesom mange andre i min barndomsby også gjorde det. På invitaionen stod der at "mormonerne" holdt møde for alle, der var interesseret var velkomne. Jeg fortalte min mor, at vi de ikke kunne finde mig samme aften som "mormonerne" holdt møde, skulle de ikke være urolige for mig, fordi jeg så var taget til møde med dem. På mødet skulle det vise sig, at jeg var den eneste, der ikke var medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (som er kirkens officielle navn), men det fik jeg først at vide efter jeg var blevet døbt. På mødet aftalte jeg en tid til den første missionærlektie som jeg modtog i april/maj 1986 og døbt på Valentins dag året efter. Både min mand og vores børn er døbt og dermed medlemmer af samme kirke som jeg. De fleste børn bliver døbt som 8 årige, enkelte lidt senere, omvendte bliver døbt når de er parate eller har fået lov af deres forældre, for unge nyomvendte under 18 år, holder man samtaler med forældrene for at få deres tilladelse, hvis ikke forældrene selv tror på det samme som den unge selv. Da vi som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, tror på at familien er evig er det også vigtigt, at vi ved, at der er respekt familiemedlemmerne internt. De flest ville nok kalde "de sidste dages hellige" (vores foretrukne navn) eller "mormonerne" for en religiøs bevægelse, men mit kryds i afstemningen har jeg sat kryds ved kristen, da vi i vores kirke er kristne, da vi tror på både Gud & Jesus Kristus, som også kirkens officielle navn antyder......
KnazZZ
Billede
Brugeravatar
Nephisariah
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Randers

Næste

Tilbage til Hyggesnak